Masinile second hand sunt periculoase si foarte poluante. Acestea reprezinta o amenintare pentru tarile in curs de dezvoltare.
Iata ce spun specialistii
Tarile europene sunt cele responsabile pentru mai mult de jumatate din importurile mondiale de automobile second hand. Aceste tari isi trimit vechile autovehicule in alte tari din Estul Europei dar si spre Nigeria sau Libia.
Japonia este o alta tara care isi trimite automobilele second hand spre Orientul Mijlociu si spre Africa australa in timp ce SUA isi trimite masinile second hand spre Mexic si spre Emiratele Arabe Unite.
La finalul anului 2019 au avut loc cateva inspectii in portul Amsterdam de catre autoritatile olandeze si s-a descoperit ca vechimea medie a vehiculelor care asteptau sa fie exportate era de 18 ani. Aproape 93% din acestea era conforme doar normelor Euro 3 sau chiar inferioare.
O buna parte din acele vehicule nu mai functionau si unele dintre ele aveau catalizatorul spart.
“Majoritatea acestor vehicule sunt foarte vechi, poluante, mari consumatoare de combustibili şi periculoase”, a mentionat Rob de Jong care conduce devizia de mobilitati durabile in cadrul Programului Natiunilor Unite pentru Mediu.
Sunt sanse cat mai mari ca numarul de autovehicule sa se dubleze pana in anul 2050 si a devenit o urgenta ca exporturile de automobile second hand sa fie cat mai bine controlate.
China a interzis pana in anul 2019 exporturile de automobile de ocazie. Republica Democratica Congo impune o limita de varsta de 20 de ani a masinilor dar nu are nicio regula cu privire la emisiile poluante.
“Transformarea flotei mondiale într-una mai curată este o prioritate pentru a ne atinge obiectivele climatice în materie de calitate a aerului. Ţările dezvoltate trebuie să înceteze să exporte vehiculele care nu trec testele de securitate şi poluare. La rândul lor, ţările importatoare trebuie să adopte norme de calitate mai severe”, a subliniat directorul executiv al UNEP, Inger Andersen.