Oficiul European de Lupta Anti-Frauda (OLAF) a finalizat o ampla ancheta legata de o operatiune de spalare de bani derulata printr-un proiect feroviar finantat de Uniunea Europeana. Au fost gasite dovezi solide – afirma OLAF – privind acte de coruptie si spalare de bani in cadrul lucrarilor facute de o firma de constructii din Italia, prin filiala din Romania.
Ancheta OLAF a inceput in ianuarie, anul trecut si s-a derulat impreuna cu Directia Nationala Anti-Coruptie din Romania. Dar la nivel european ancheta demarase inca din 2011.
In vizorul anchetatorilor erau doua contracte pentru o lucrare feroviara din Romania, pentru care se obtinusera fonduri europene. Ancheta a scos la iveala faptul ca, dupa finalizarea lucrarilor feroviare, Compania Nationala Cai Ferate – CFR – datora constructorului italian peste 15 milioane de euro. Printr-o persoana apropiata ministrului transporturilor de atunci si un cetatean italian, s-au incheiat mai multe contracte fictive cu firme ale persoanelor implicate. Au fost facute plati care au acoperit acte ilicite. De exemplu, peste un milion de euro au fost platiti intr-o banca din Belgia in contul unei firme belgiene, care, s-a dovedit, era controlata de cetateanul italian implicat in frauda. O parte din banii negri au fost folositi pentru publicitate politica, in alegerile parlamentare din Romania din 2012.
“Spalarea de bani e o infractiune penala grava si esentiala este urmarirea traseului banilor. Asa cum arata si cazul de fata, accesul la informatiile bancare e vital pentru a investiga miscarea banilor” – a declarat directorul general OLAF, Ville Itälä.
Miriam