O reproducere din plastic a scheletului calului preferat al lui Napoleon, Marengo, montată deasupra mormântului imperial de la Domul Invalizilor – un aranjament realizat de artistul contemporan Pascal Convert – a provocat indignarea admiratorilor împăratului francez, chiar în perioada evenimentelor legate de împlinirea a două secole de la moartea sa.
Instalaţia denumită “Mémento Marengo” a fost amplasată în cadrul seriei de evenimente “Napoléon? Encore!” la Domul Invalizilor din Paris, evenimente la care au participat aproximativ treizeci de artişti contemporani – unii cunoscuţi, precum Georg Baselitz sau Laurent Grasso – şi alţii tineri, aflaţi la început de drum.
Proiectul coordonat timp de 2 ani de Eric de Chassey, directorul Institutului Naţional de Istorie a Artei (INHA), a avut drept obiectiv oferirea de libertate deplină artiştilor chemaţi să “se exprime în diversitate”.
Dar cu calul ce ați avut
Pascal Convert a ales să preia un ritual antic evocat de Herodot, prin care războinicii erau îngropaţi alături de caii lor, şi a reconstituit din plastic, în 3D, scheletul pur-sângelui imperial conservat la National Army Museum din Londra.
Marengo a fost calul preferat al lui Napoleon şi l-a purtat pe împărat în mai multe bătălii, până la Waterloo, în 1815, unde a fost capturat de trupele ducelui de Wellington.
“Ştiu că această lucrare poate genera neînţelegeri, însă ea nu este o lipsă de respect”, a comentat Eric de Chassey pentru AFP. “Paradoxal, ea permite o formă de reumanizare a lui Napoleon. Realitatea războiului este moartea. Încă din Antichitate avem aceste imagini ale războinicilor care urcă la cer călare. În mormintele Antichităţii, războinicul era înmormântat alături de calul său”, a explicat el.