Comisia Europeana a amendat in cursul zilei de miercuri, compania Google cu peste 1.49 miliarde de euro pentru incalcarea normelor antitrust ale Uniunii Europene pentru ca a abuzat de pozitia sa dominanta pe piata. Se poate ca valoarea totala a amenzilor sa ajunga la aproape 8.3 miliarde de euro.
Reprezentantii Comisiei Europene sustin ca Google a impus „o serie de clauze restrictive în contractele cu siturile internet ale terţilor, ceea ce i-a împiedicat pe rivalii Google să afişeze pe siturile respective anunţuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor”.
Margrethe Vestager, responsabilul cu politica in domeniul concurentei a declarat „Astăzi, Comisia a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru utilizarea abuzivă ilegală a poziţiei sale dominante pe piaţa serviciilor de intermediere în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online. Google şi-a consolidat poziţia dominantă în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online şi s-a protejat împotriva presiunii concurenţiale prin impunerea unor restricţii contractuale anticoncurenţiale pe siturile internet ale terţilor. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani şi a împiedicat alte societăţi să concureze pe baza meritelor şi să inoveze. În acelaşi timp, acest comportament a împiedicat consumatorii să se bucure de avantajele concurenţei”.
Anumite site-uri dispun de o functie de cautare integrate. Atunci cand un utilizator se foloseste de aceasta functie de cautare, site-ul ii frunizeaza atat rezultatele cautarii cat si anunturi publicitare care sunt asemanatoare cu subietcul cautat.
Google se foloseste de AdSense for Search pentru a pune aceste anunturi publicitare asociate cu cautarea utilizatorului. Practic Google este un intermediar intre difuzorii de publicitate si proprietarii site-urilor. „Prin urmare, AdSense for Search funcţionează ca o platformă de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online. Google a fost de departe cel mai puternic actor în materie de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online din Spaţiul Economic European (SEE), cu o cotă de piaţă de peste 70 % din 2006 până în 2016. În 2016, Google deţinea, de asemenea, cote de piaţă în general de peste 90% pe pieţele naţionale în ceea ce priveşte căutarea generală şi de peste 75% pe majoritatea pieţelor naţionale în ceea ce priveşte publicitatea asociată cu căutările online, unde este prezentă cu produsul său emblematic, motorul de căutare Google, care furnizează consumatorilor rezultatele căutării” au declarat reprezentantii Comisiei Europene.