Piata auto din Uniunea Europeana ar urma sa inregistreze o contractie de 2 la suta in acest an; ar fi primul declin dupa 6 ani consecutivi de crestere. Evaluarea a fost facuta de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile.
“Suntem pe punctul de a ne confrunta cu o piata in recul” – avertizeaza Michael Manley, director general Fiat Chrysler si presedintele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA, cu sediul in Belgia.
Piata auto a crescut constant din 2014. Anul trecut, cresterea a fost de 1,2 la suta, iar pentru 2020 se prognoneaza o reducere a vanzarilor de autoturisme de 2 procente.
Constructorii auto cer sprijin pentru trecerea la vehicule ecologice
Una dintre cele mai mari schimbari din acest sector este preocuparea fata de problemele mediului, afirma Manley. El spune ca trecerea la un transport rutier neutru din punct de vedere al amprentei de carbon este posibila pana in 2050. Dar pentru asta, constructorii auto au nevoie de sustinerea decidentilor politici. Noile tehnologii cu emisii scazute de dioxid de carbon sunt scumpe si nu se intrevede o reducere a costurilor in viitorul apropiat. De aceea, pentru a fi siguri ca preturile mai mari nu descurajeaza innoirea masinilor, Asociatia cere programe de stimulare, viabile din punct de vedere economic, atat pentru utilizatorii de autoturisme, cat si pentru vehiculele comerciale. Intrucat masinile cu cat vor fi mai ecologice, cu atat vor fi mai scumpe, marii constructori auto vor migra cu productia spre zone unde forta de lucru e mai ieftina.
In primul rand, ACEA solicita neutralitatea tehnologica, ceea ce inseamna ca firmelor constructoare de masini nu trebuie sa li se impuna o anumita tehnologie. Constructorii auto vor sa evite un mars fortat spre vehiculele suta la suta electrice. In plus, se lupta pentru a contracara demonizarea motoarelor diesel, ale caror emisii de dioxid de carbon sunt mai mici decat cele ale motoarelor pe benzina.
Miriam