Rezumat:
Brandurile au o influenta mare in procesul de cumparare al pieselor de schimb sau al produselor in general. Faptul ca imaginea de brand poate favoriza vanzarea unui produs este o realitate indiscutabila..
Totusi auzim si ideea preconceputa, ca nu este nici o diferenta intre piesele de schimb care sa vand sub numele unui brand (de vehicole) si piesele de producator (brand de producator).
Se presupune ca preturile mari practicate la piesele de schimb de la reprezentante, in general sunt nejustificate si umflate. Hai sa vedem totusi cum functioneaza aceasta piata sa avem o imagine clara asupra situatiei.
Brandurile si impactul asupra produselor
Trebuie sa facem diferenta dintre cele doua tipuri de branduri, brandul fabricantului de vehicul si brandul producatorului de piese de schimb. Ambele branduri, in functie de imaginea pe care o au, intaresc credibilitatea cumparatorilor in piesele de schimb comercializate.
Firmele mari, producatoare de vehicule nu isi produc singure piesele ci le comanda de la alte firme specializate pe productia de piese de schimb. Aceste piese sunt produse sub marca/brandul producatorului de vehicul si vor fi vandute la reprezentante ca si produse originale.
Aceste piese pot fi recunoscute foarte usor, ele sunt personalizate cu logoul producatorului de vehicul. Calitatea acestor piese de schimb, vandute ca si produse originale este foarte buna si este girata de brandul/reprezentanta care le comercializeaza.
La randul ei si firma producatoare are dreptul sa comercializeze piesele respective dar fara insemnurile si numele producatorului de vehicule. Practic vinde acelasi produs dar sub brand propriu ca si piesa after market.
Astfel putem ajunge in situatia, ca desi produsul este de la acelasi producator de piese si cu aceleasi caracteristici, pretul si categorizarea lui sa difere pe piata.
Puterea brandului in comert
De exemplu, daca la o reprezentata Mercedes, BMV, Iveco sau Volvo se vinde o piesa de schimb ca si originala, ei isi asuma toata garantia pentru aceasta piesa si o vor schimba gratuit in cazul in care ea se strica in timpul garantiei.
Daca mergem la un service specializat pe transmisii camioane, putem beneficia de aceleasi produse si garantie pe care le ofera orice reprezentanta a marcilor respective dar la un alt pret.
Garantia unei piese de schimb reflecta increderea firmei producatoare in calitatea acesteia si nu magazinul, reprezentanta sau service-ul ofera aceasta garantie. Ei doar transmit garantia mai departe de la producator la clientul final.
Cu toate acestea, pretul de iesire al piesei respective are sanse mari sa fie foarte diferit. Acest lucru arata faptul ca prezenta de brand a producatorului de vehicule influenteaza pretul piesei de schimb dar confera si o siguranta si credibilitate in plus acesteia.
Ce trebuie sa stim despre garantia produsului?
La piesele after market situatia se schimba putin. Sunt zeci de firme mai bune sau mai putin bune care produc piese de schimb pentru vehicule. Ele vand piesele ca si brand propriu si au o strategie diferita de pret si garantie.
In momentul in care cumparam un pinion pentru cutia noastra de viteze, acesta va veni cu o perioda de garantie incepand de la cumpararea lui.
Putem observa ca diferite firme producatoare ofera garantii diferite, perioade mai scurte sau mai lungi. De cele mai multe ori piesele de schimb mai scumpe au o perioada de garantie mult mai lunga decat cele ieftine.
Putem spune ca in functie de calitatea piesei de schimb, firma producatoare garanteaza functionarea acesteia fara probleme, pe perioada garantiei.
Astfel piesa de schimb de la diferiti producatori poate avea garantie mai lunga sau mai scurta. Practic calitatea produsului se reflecta in garantia oferita de firma producatoare.
Alegerea unei piese de schimb pe baza garantiei oferite poate fi o strategie suplimentara dar nu trebuie sa fie criteriul decisiv.
Firmele producatoare de piese de schimb au o reputatie si o pozitie foarte bine definite pe piata auto si camioane. Aceste diferente de calitate si pret intre piesele de schimb le fixeaza pozitia pe piata.
Unele piese sunt considerate piese ieftine, altele de calitate medie sau superioara dar mai scumpe. Fiecare client isi poate alege dintre zecile de oferte de piese de schimb, in functie de strategia lui de intretinere a vehicolului.
Brandul are rolul sa schimbe perceptia utilizatorilor despre produs si sa-i comunice pozitia pe piata, de aceea o piesa de schimb de la un producator cunoscut va avea o credibilitate mult mai mare decat un produs necunoscut si de origine necunoscuta.