Semnalul de alarma este tras de Coaliția pentru Economia Digitala, care afirma ca adoptarea propunerilor din actul normativ pus in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va inchide transportul alternativ in Romania, lasand fara venituri peste 50.000 de soferi si obligand cei peste 3 milioane de romani care folosesc serviciul sa mearga doar cu taxiurile.
Daca intr-adevar se va inchide transportul alternativ, vom ramane la mana companiilor de taxi asa-zis traditionale, ai caror soferi, in marea lor majoritate, fac tarife dupa bunul plac si isi permit sa refuze anumite destinatii.
Potrivit Coalitiei pentru Economia Digitala, documentul care modifica OUG 49/2019 ignora avantajele tehnologice, transparența si mediul concurențial adus de transportul alternativ si propune transformarea acestui sector intr-o simpla copie a unui serviciu de taxi. Prin prevederile propuse, soferii care fac transport alternativ trebuie sa se constituie in operatori de transport, iar contractele de comodat si inchiriere folosite de peste 90 la suta din soferii de transport alternativ sunt eliminate, ceea ce ar contrazice insusi modelul de economie colaborativa pe baza caruia functioneaza transportul alternativ.
“Nu este nicio indoiala ca adoptarea acestor prevederi ar duce la disparitia platformelor de transport alternativ din Romania. Ne este greu sa credem ca Guvernul ar putea sa accepte aceste solicitari, care nu se refera la crearea unui mediu concurential, ci la inchiderea unui intreg sector in beneficiul altuia,” a declarat Catalin Codreanu, Presedintele Coalitiei pentru Economia Digitala.
Coalitia pentru Economia Digitala, care reprezinta principalii operatori de transport alternativ din Romania, UBER si Bolt, atrage atentia ca, desi sunt reglementate diferit, atat transportul alternativ cat si serviciile de taximetrie sunt la fel de strict controlate. Atat industria de transport alternativ, cat si industria de taxi au reglementari in oglinda in ceea ce priveste pregatirea si calificarea soferilor, la fel si exigentele cu privire la operatorii de transport. Este necesar ca cele doua servicii sa concureze liber pe piata, acest lucru insemnand liberalizarea serviciilor de taximetrie, iar o eventuala gestionare a numarului de licente de taxi sa poate fi facuta de autoritatea locala in situatii particulare.
„Am sustinut intotdeauna liberalizarea serviciilor de taximetrie pentru a crea un mediu concurential cat mai corect, dar aceste idei au fost mereu respinse de grupurile de interese care controleaza industria de taxi,” a adaugat Codreanu.
Diferenta este facuta de transparenta si trasabilitatea acestor servicii. Serviciile de transport alternativ sunt singurele care ofera transparenta totala: pasagerul cunoaste ruta de la bun inceput, stie cu ce sofer merge, cu ce masina si numarul de inmatriculare al acesteia si stie pretul de la bun inceput. Este singurul tip de transport in care autoritatile, inclusiv Politia, au acces total la cursele efectuate, detaliile acestora si tranzactiile financiare. Transportul alternativ este singurul transport urban in care nu poti sa calatoresti fara a folosi aplicatia si nici sa te intelegi cu soferul la pret.
„Avem de ales intre modernitate si transparenta si intoarcerea la sisteme monopoliste care nu sunt construite in interesul consumatorului, ci al intereselor de grup. Credem ca in primul rand alegerea trebuie sa fie a romanilor, iar cei peste 3 milioane de romani care au ales transportul alternativ sunt o dovada a viabilitatii acestui sistem”, a concluzionat Codreanu.
sursa foto Facebook Bolt Romania
Miriam