Politistii Brigazii de Combatere a Criminalitatii Organizate Timisoara, impreuna cu procurorii D.I.I.C.O.T. – S.T. Timisoara, efectueaza 44 de perchezitii domiciliare, in judetele Arad, Bihor, Hunedoara, Alba, Sibiu, inclusiv la sediile si punctele de lucru ale unor persoane juridice, intr-un dosar penal privind savarsirea infractiunilor de constituirea unui grup infractional organizat, contrabanda in forma calificata, complicitate la contrabanda in forma calificata, fals in inscrisuri sub semnatura privata si uz de fals.
Din cercetari a reiesit ca, incepand cu anul 2021, in zona de vest a tarii (judetele Timis, Arad, Bihor si Hunedoara), precum si in municipiul Bucuresti, mai multe persoane s-ar fi constituit intr-un grup infractional organizat, specializat in introducerea fara drept in tara de deseuri provenite din spatiul intracomunitar, in scopul obtinerii de beneficii financiare substantiale.
Desi, potrivit OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, „Introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor de orice natura, in scopul eliminarii acestora, este interzisa”, sub pretextul efectuarii unor operatiuni de valorificare/reciclare, membrii grupului infractional, pe fiecare palier sau nivel de executie, ar fi actionat pentru introducerea ilegala in tara a deseurilor, punand astfel in pericol sanatatea populatiei si mediul inconjurator.
Acestia ar fi profitat si de faptul ca in Romania pretul de procesare si reciclare a deseurilor (80 lei/tona), este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeana, urmarind astfel sa obtina in mod facil castiguri financiare importante.
Pe primul palier al grupului s-au aflat intermediarii sau brokerii de deseuri (conform OUG nr. 92/2021, privind regimul deseurilor, „broker” este orice intreprindere care se ocupa de valorificarea sau eliminarea deseurilor in numele altor persoane, inclusiv brokerii care nu intra fizic in posesia deseurilor), care s-ar fi ocupat de importuri de deseuri, disimulate ca facand parte din categoria celor care pot fi supuse reciclarii/valorificarii.
Importurile s-ar fi efectuat de la societati comerciale din mai multe tari europene, iar disimularea s-ar fi realizat si prin falsificarea documentele insotitoare, in care s-au facut mentiuni nereale, in sensul ca materialele transportate fac parte din categoria celor care pot fi supuse recuperarii/reciclarii.
Cel de al doilea palier al grupului infractional ar fi fost reprezentat de transportatori romani, care s-ar fi deplasat la sediile sau punctele de lucru ale firmelor comunitare, de regula in Italia, unde ar fi procedat la incarcarea deseurilor, in vederea reciclarii/recuperarii in tara.
Actele de transport si documentele insotitoare ar fi fost intocmite cu mentiuni nereale, potrivit carora deseurile incarcate vor fi supuse operatiunilor de valorificare/recuperare.
Pentru a reduce cheltuielile cu procesarea deseurilor, cei mai multi operatori comunitari ar fi procedat la colectarea nediferentiata (pe categorii) a deseurilor si incarcarea mijloacelor de transport ale transportatorilor romani cu deseuri care nu puteau face obiectul recuperarii/reciclarii sau cu deseuri municipale, fapt interzis de normele europene, precum si de legislatia nationala.
Astfel, ignorand cu buna stiinta preverile OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor, transportatorii romani ar fi incarcat, transportat si introdus in tara deseuri care nu puteau face obiectul reciclarii.
Pe cel de-al treilea palier al gruparii, s-ar fi aflat administratorii si societatile care au ca obiect de activitate valorificarea/reciclarea deseurilor.
Membrii grupului infractional organizat ar fi actionat pentru a ascunde trasabilitatea deseurilor, prin atestarea nereala in documentul informativ insotitor pentru transporturile de deseuri, a instalatiei de reciclare/recuperare si a operatiunii de recuperare la care urma sa fie supus deseul.
De asemenea, in unele situatii, desi incarcatura era formata din deseuri, transportatorii, cu sprijinul intermediarilor, ar fi atestat in mod nereal in documentele insotitoare ca transporta materie prima, astfel ca s-au prezentat la intrarea in tara in punctele de trecere a frontierei in care nu activau functionarii de mediu, incalcand astfel legea.
Dupa introducerea nelegala in tara a deseurilor, membrii grupului infractional ar fi actionat pentru stergerea urmelor infractiunii de contrabanda calificata, procedand la influentarea trasabilitatii, pentru a ascunde provenienta deseurilor si la transportarea lor la diferite societati care detineau instalatii de reciclare/recuperare.
Pe parcursul activitatii de urmarire penala, au fost depistate 57 de astfel de transporturi, insumand peste 1.500 de tone de deseuri.
Pentru a reduce riscul de a fi descoperiti de organele de control, transportatorii ar fi actionat numai la finele saptamanii si de regula noaptea, incercat sa profite de oboseala acumulata de cei care efectueaza controalele si de faptul ca in acele intervale orare functionarii de mediu lipsesc din punctele de trecere a frontierei, urmand sa fie sesizati de politistii de frontiera in cazul unor banuieli cu privire la neconformitatea transporturilor.
Miriam