Stiri Locale de ultima ora

Monitorizarea poluarii provenite din trafic: depasiri substantiale in 6 zone din Bucuresti

Asociatia 2Celsius, in parteneriat cu Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis si AerLive.ro si cu sprijinul logistic Deutsche Umwelthilfe, o asociatie neguvernamentala din Germania, au monitorizat timp de cinci luni nivelul dioxidului de azot (NO2 )din 21 de locatii din Bucuresti, iar rezultatele arata depasiri ale pragurilor limita impuse de legislatie in sase locatii.

Cea mai mare valoare medie inregistrata este de 53.5ug/m3, in locatia Calea Victoriei- Cercul Militar. Atragem atentia ca cea mai importanta statie oficiala de masurare a traficului din Bucuresti, B6, care se afla in aceeasi locatie, nu a fost functionala in 2023.

NO2 este un gaz rezultat din traficul rutier, activitatile industriale si producerea energiei electrice si, in cantitati ridicate, afecteaza sanatatea umana, provocand in special afectiuni respiratorii. Potrivit Legii Nr. 104 din 15 iunie 2011, privind calitatea aerului inconjurator, media limita anuala acceptata pentru protectia sanatatii umane este de 40 ug/m3 NO2, in timp de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomanda o valoare sub 10 ug/m3.

Masuratorile au fost realizate in perioada mai – octombrie 2023, cu ajutorul unor analizoare fixe, care  au fost analizate lunar de Passam AG, un laborator din Elvetia. Cu toate ca masuratorile au fost realizate in timpul verii, cand traficul este mai scazut, au fost inregistrate depasiri substantiale.

Iata cateva dintre  rezultatele monitorizarii :

  • 6 locatii depasesc media anuala legala, de 40 ug/m3, toate acestea fiind situate pe artere importante de circulatie, in zone pe care oamenii le tranziteaza intens zi de zi. (Colegiul Tehnic Iuliu Maniu, AFI Cotroceni, Calea 13 Septembrie, Graditia 205, Institutul de Pneumologie Marius Nasta, Universitate)
  • 18 locatii depasesc limita care va fi impusa de noua Directiva europeana privind Calitatea Aerului, care intra in vigoare in 2024
  • Masuratorile din toate locatiile monitorizate depasesc recomandarile OMS, de 10 ug/m3.
  • Cea mai mare valoare medie inregistrata a fost pe Calea Victoriei/Cercul Militar – 53.5 ug/m3
  • Cea mai mare valoare lunara inregistrata a fost la intersectia dintre Calea 13 Septembrie si Strada Petre Ispirescu, in Sectorul 5 – 62 ug/m3

Concluzii :

  • Majoritatea depasirilor concentratiilor de NO2 au loc pe arterele mari tranzitate intens de masini dar si de pietoni, dar am inregistrat depasiri si pe strazile secundare, semn ca poluarea cu NO2 este generalizata in oras;
  • Zonele dintre blocuri, pe strazi laturalnice inregistreaza valori mai mici, dar care tot depasesc recomandarile OMS pentru protejarea sanatatii umane.
  • E nevoie de interventii la nivelul intregului oras pentru a reduce poluarea provocata de masini; cea mai buna modalitate este prin instituirea unei zone de emisii reduse la nivelul intregului oras si organizarea infrastructurii pentru a o sustine, laolalta cu cresterea performantei transportului public, dezvoltarea si buna coordonare a transportului public cu cel metropolitan, dezvoltarea infrastructurii de transport alternativ si construirea de facilitati Park&Ride pentru soferii care au Bucurestiul ca destinatie
  • Aceste actiuni trebuie completate cu masuri de stimulare a tranzitiei de la transportul privat la transportul public si la cel alternativ, dar si cu masuri fiscale care sa vizeze congestia si care sa descurajeze calatoriile nenecesare cu masina personala. Banii din taxe vor alimenta masurile de stimulare.
  • Pe de alta parte trebuie imbunatatita infrastructura de incarcare publica pentru a stimula tranzitia catre automobilele electrice.

Miriam

Distribuie mai departe
Cele mai bune teste DGPCI numai pe https://chestionareauto.ro/. Ia permisul mai usor invatand de pe acest site!