Decesul unei persoane, atat in tara dar mai ales peste hotare, aduce de la sine o serie de procese ce trebuie indeplinite pentru ca aceasta persoana sa poata avea parte de o inmormantare corecta, alaturi de cei dragi. Sunt impuse diverse conditi iar unele dintre acestea trebuie realizate imediat ce a fost luat la cunostinta decesul, pentru a se realiza toate cele necesare inmormantarii.
Unul dintre cele mai importante procese si care de altfel, necesita atentia familiei unei persoane decedate este obtinerea documentelor necesare. Daca in tara acestea sunt acelasi pentru orice persoana, in orice zona, in alte tari, chiar si membre ale Uniunii Europene, pot sa fie diferite, in functie de numerosi factori. Asta aduce o serie de probleme pentru o simpla persoana, care nu cunoaste legile acelei tari si ce trebuie sa faca, sa obtina si sa indeplineasca. De accea, este indicat sa apeleze la o agentie de repatriere a persoanelor decedate, acestea avand autoritatea dar mai ales mijloacele necesare, de a se ocupa de obtinerea tuturor documentelor necesare.
De la o agentie la alta, sunt acoperite anumite tari, cele mai vizate fiind fara indoiala acelea unde exista mai multe persoane de origine romana. Astfel, in functie de tara in care se afla o persoan decedata, este cel mai bine sa fie aleasa o agentie potrivita pentru a prelua un astfel de caz. Exista anumite documente care sunt universale, am putea spune, care trebuie obtinute sau realizate indiferent de tara in care o persoana isi gaseste sfarsitul. In mare, documentele de baza de care este nevoie sunt certificatul de nastere si cartea de identitate ale persoanei decedate precum si certificatul de casatorie sau de divort, acolo unde este cazul.
In ceea ce priveste procesul de repatriete din tara in care se afla persoana decedata in Romania, documentele variaza de la o tara la alta si totodata, pot fi eliberate dupa anumite perioade, cu prinse in cele mai multe cazuri intre 1 si 4. De asemenea, aceste documente trebuie realizate atat in Limba Romana cat si in cea a acelei tari sau traduse si legalizate. Este asadar nevoie sa stim unde sa mergem inca din start. Ar fi destul de greu pentru o persoana insa nu si pentru o agentie de repatrieri profesionala. In alte tari este totusi mai simplu, necesare fiind doar cartea de identitate a persoanei decedate sau pasaportul acesteia.
In mod logic, cartea de identitate sau pasaportul unei persoane decedate vor fi gasite asupra sa asa ca acestea pot fi obtinute doar o data ce transportul funerar va ajunge in tara in care se afla acea persoana sau in locatia ceruta, daca este vorba despre o agentie ce are si punct de lucru in acea tara. Prin autoritatea sa, agentia, mai exact, angajatul desemnat va prezenta documentele necesare cu ajutorul carora sa ateste ca se va ocupa de repatrierea persoanei in cauza si astfel poate obtine si documentele personale care se pot afla in posesia autoritatilor sau in caz contrat, a altor persoane apropiate aflate in acea tara cu decedatul.
Unul dintre locurile in care este nevoie sa mergem este spitalul unde a avut loc decesul sau unde persoana a decedat si unde pot fi obtinute anumite documente, daca legile acelei tari cer asta. De asemenea, primaria si alte institutii trebuie si ele vizitate.
Cele mai multe dintre documentele funerare necesare repatrierii precum si inmormantarii pot fi realizate de consilerul funarar, fiind desemnat unul care sa fie vorbitor al limbii specifice tarii in care a decedat persoana. Acestea sunt:
– certificatul constatator de deces, eliberat de catre spitalul unde a fost inregistart decesul persoanei
– certificat de imbalsamare, care este cerut doar de anumite tari, atat din Uniunea Europeana cat si din afara
– pasaport mortuar, care indica traseul ce va fi urmat de transportul funerar, intocmit de catre agentia de repatriere
– certificatul de deces, intocmit in localitatea de origine a persoanei decedate, la primarie dar si de catre un doctor autorizat care s-a ocupat de constatarea decesului, in tarile in care este cerut asta
– tot de la o tara la alta, mai exista si alte documente necesare, atat precum cele mentionate mai sus cat si altele astfel incat totul sa poata fi executat in perfecta legalitate si in cel mai scurt timp posibil. De altfel, toate documentele realizate in limba tarii in care a avut loc decesul trebuie traduse si autorizate ulterior si in Limba Romana pentru a putea fi aprobate si inregistrate de institutiile statului nostru.
Asadar, cunoasterea limbii si a legislatiei fiecarei tari in care o persoana romana trece in nefiinta sunt absolut necesare in vederea obtinerii tuturor actelor necesare intr-un format complet si de asemenea, intr-un timp cat mai scurt astfel incat familia persoanei decedate sa poata fi reunita cu aceasta si sa piata fi finalizata inmormantarea alaturi de toate celelalte procese necesare.
Cel mai important de mentionat este faptul ca prezenta unui membru de familie nu este necesara. La cerere, se poate indeplini si aceasta conditie, insa obtinerea actelor necesare va decurge la fel de usor si rapid. Singura data cand o persoana din cadrul familie este solicitate este atunci cand masina funerara ajunge in tara si trebuie astfel intocmite documentele necesare, in mare parte la primaria localitatii in care va avea loc inmormantarea precum si celelalte procese. Astfel, este necesara alegerea unei agentii de repatriere care sa poata indeplini toate conditiile cerute de o tara in care are loc decesul unei persoane de origine romana.